مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

غرق شدن در چشمِ سگ| درباره آخرین کتاب «عالیه عطایی» نویسنده افغانستانی

  • کد خبر: ۳۳۳۴۶
  • ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
غرق شدن در چشمِ سگ| درباره آخرین کتاب «عالیه عطایی» نویسنده افغانستانی
عالیه عطایی از نویسندگان صاحب نام افغانستانی است که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کند. چشم سگ آخرین اثر منتشر شده از اوست که در اواخر سال 1398 توسط «نشر چشمه» منتشر شد.   

شهرآرانیوز | محمدرضا هاشمی، من خودم از آن دسته آدم‌هایی هستم که حوصله خواندن داستان‌های بلند را ندارم و در طول خواندن چنین داستان‌هایی مرتب حواسم به شماره صفحه است و به قطر کتاب نگاه می‌کنم که چقدر خوانده‌ام و چقدرش مانده. چند وقتی است که متوجه شدم خواندن مجموعه داستان برای آدمی مثل من بهتر است و تقریبا یک سالی هست که مجموعه داستان می‌خوانم. این باعث شده که هم کتاب‌های بیشتری بخوانم و هم چشمم به قطر کتابی که در دستم هست نباشد.


«چشمِ سگ» مجموعه داستان تازه منتشر شده‌ «عالیه عطایی» نویسنده افغانستانی مقیم ایران است. این کتاب 7 داستان دارد که خواندن هرکدامش جذابیت‌های خاص خود را دارد. به‌ خصوص وقتی تبحر نویسنده در آفرینش فضاهای متفاوت در قالب یک داستان و اشاره او به جزئیاتی که ما هر روز در زندگی روزمزه‌مان با آن‌ها روبه‌رو هستیم، باعث می‌شود که خواننده نه تنها در طول خواندن این کتاب خسته نشود، بلکه خود را به جای شخصیت‌های داستان تصور کند. قصه‌ بی‌پایان مهاجرت و رنج‌های زندگی یک انسان مهاجر در دنیای واقعی یکی از مهم‌ترین پایه‌های این کتاب است و نویسنده تقریبا در همه داستان‌های این کتاب به آن اشاره می‌کند. شاید تصور آب خوردن یک «مارِ پیتون» از حوض یکی از پارک‌های تهران در دنیای واقعی دور از تصور باشد، اما عطایی با تکیه به استعداد و توانایی قلمش طوری این ماجرا را تعریف می‌کند تا باورپذیر باشد و شما در پارک‌های تهران در جست‌وجوی چنین اتفاقی باشید. جغرافیا در همه 7 داستان این کتاب نقش مهمی دارد و شما مرتب بین تهران و بیرجند در سفر هستید، به استامبول سفر می‌کنید و اسم مشهد و هرات برایتان تکرار می‌شود.

 

غرق شدن در چشمِ سگ| درباره آخرین کتاب «عالیه عطایی» نویسنده افغانستانی

 

حتی در یکی از داستان‌های این کتاب نویسنده شما را به سمرقند می‌برد و داستانی شگفت‌انگیز برایتان تعریف می‌کند که بعد از خواندن آن دوست دارید همانجا بمانید و طلوع آفتاب را در میدان اصلی شهر تماشا کنید. پرداختن درست نویسنده به حضور افغانستانی‌ها در ایران و اتفاقاتی که به دلیل این همزیستی می‌افتد، یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب است. شما در جریان خواندن «چشم سگ» متوجه می‌شوید که نویسنده وطن ندارند و در تعلیق بی‌سرزمینی به سر می‌برد. بی‌وطنی برای یکی مثل من که در مشهد به دنیا آمده اما اصالتی افغانستانی دارد بسیار ملموس است. عالیه عطایی در کتاب جدیدش ازاین ماجرا به درستی بهره برده و از آن به عنوان یک فرصت برای خواندنی‌تر کردن داستان‌ها و شناساندن چهره‌ای واقعی‌تر از مردم افغانستان بهره برده است.سرشار بودن ذهن نویسنده از واژه و توانایی او در چیدن این واژگان در کنار هم و قدرت تخیل او به ما این فرصت را می‌دهد که در داستان‌های این کتاب غرق شویم و ماجرا را دنبال کنیم.«مریم حسنیان» نویسنده نام آشنای مشهدی که از قضا مثل نویسنده کتاب «چشم سگ» در تهران زندگی می‌کند، درباره این کتاب در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «عالیه عطایی جسور است و تجربه‌ زیستی بسیار قدرتمندی دارد، تخیل او در داستانِ «شبیه گالیله» و «فیل بلخی» عالی است و بلد است مخاطب را در انبار باروت کلمه‌هایش بیندازد. ما در داستان‌های عالیه عطایی زنان و مردان افغان خوش‌پوش، عاشق، موفق، معمولی و حتی زِبل را می‌بینیم که تا به حال نمی‌شناختیم وچیزی از فرهنگشان نمی‌دانستیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->